Praca z dzieckiem niepełnosprawnym

Specjaliści i terapeuci dostępni na miejscu

Jako przedszkole specjalistyczne jesteśmy otwarci i przygotowani na przyjmowanie do grup integracyjnych dzieci niepełnosprawnych oraz z różnymi dysfunkcjami. W grupie integracyjnej dzieci te funkcjonują obok dzieci zdrowych, ucząc się jedne od drugich tolerancji i otwartości na drugie człowieka w świetle ewangelicznej prawdy o miłości bliźniego. Zarówno jedne jak i drugie dzieci bardzo na tym korzystają, są traktowane na równi i wspaniale koegzystują, doskonale się rozwijając.

Nasze przygotowanie na przyjęcie dzieci wymagających szczególnej opieki przejawia się na wielu płaszczyznach - od odpowiedniej kadry, w skład której wchodzą m.in. rehabilitant, psycholog i szereg innych specjalistów, po odpowiednie zaplecze materialne: sprzęt rehabilitacyjny, gabinety specjalistyczne na czele z naszą dumą - Salą Doświadczania Świata - zobacz galerię zdjęć.

Metody i terapie pracy z dzieckiem

Do każdego dziecka podchodzimy indywidualnie uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Kładziemy duży nacisk na współpracę z rodzicami - najważniejszymi i najlepszymi terapeutami dla dziecka. Dbając o jego wszechstronny rozwój zapewniamy fachową pomoc ze strony wykwalifikowanych i doświadczonych specjalistów z dziedziny:
 
  • oligofrenopedagogiki,
  • surdopedagogiki,
  • tyflopedagogiki,
  • logopedii,
  • psychologii,
  • rehabilitacji.


Proponujemy szereg zajęć z odpowiednio dostosowanymi metodami gwarantującymi osiągnięcie założonych celów

Praca oligofrenopedagoga odbywa się m.in. w Sali Doświadczania Świata będącej polskim odpowiednikiem nazwy „Snoezelen” (czyt. snucelen) – terapii znanej i stosowanej od niemalże 35 lat na całym świecie, polegającej na silnym stymulowaniu poznawania świata na poziomie sensorycznym. Pracując z dzieckiem w Sali Doświadczania Świata wpływamy na jego wszechstronny rozwój poprzez wielozmysłową stymulację, co warunkuje prawidłowy rozwój wszystkich funkcji poznawczych.

Sala Doświadczania Świata, jaką dysponuje nasza placówka, została wyposażona w następujące urządzenia:
 
  • Projektor kolorów - uwrażliwia i wyostrza zmysł wzroku na bodźce wizualne, koncentruje uwagę na zmieniających się na ścianie barwach, a także rozwija spostrzegawczość, pamięć wzrokową i wyobraźnię, sprzyja budowaniu skojarzeń i doskonali sprawność językową.
 
  • Kącik lustrzany - stanowi idealne miejsce do ćwiczeń z zakresu orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji w przestrzeni, zachęca do wyrażania emocji, do zabawy mimiką, gestem, uczy naśladownictwa.
 
  • Światłowody - dostarczają silnych wrażeń wzrokowych poprzez ostre i zmieniające się kolory, co zwiększa koncentrację uwagi, rozbudza zainteresowanie i chęć do działania.
 
  • Kolumna wodna - poruszające się w kolumnie i zmieniające kolor bąbelki dostarczają silnych wrażeń wzrokowych, słuchowych i dotykowych. Specyficzny dźwięk włączonej i bulgoczącej wody jest obiektem żywego zainteresowania - nie tylko wśród małych dzieci.
 
  • Łóżko wodne - pozwala na odczuwanie własnego ciała. Lekkie kołysanie wpływa wyciszająco, odprężająco, normalizuje napięcie mięśniowe i doskonale kształtuje zmysł równowagi. Niweluje lęk przed tym, co nieznane. Uzupełnieniem wrażeń jest uczucie ciepła, chlupot wody i słyszalna w tle muzyka relaksacyjna.
 
  • Emiter zapachów - doskonale dopełnia atmosferę relaksu, dostarcza bodźców zapachowych i wzrokowych.
 
  • Panele sensoryczne (zwane też tablicami fakturowymi) - umożliwiają odbiór wrażeń dotykowych poprzez dłonie i stopy, poszerzają bazę własnych doświadczeń i zachęcają do swobodnych skojarzeń.
 
  • Lampa plazmowa, lampa UV, latarka emitująca światło oraz materiały fluorescencyjne (mazaki, wężyki, tuby z granulatami, tkaniny UV), dzięki którym możemy zaobserwować cały szereg interesujących zjawisk fizycznych opartych na kolorachdających duży kontrast. Ćwiczenia tego typu działają na wyobraźnię, uspokajają i relaksują.
 
  • Basen z kulkami - pozwala na swobodne wykonywanie ćwiczeń ruchowych przez dziecko. To dobre miejsce do wykonywania ćwiczeń pełzania i obracania. Dziecko może wykonywać tu swobodne ruchy analogiczne do ruchów pływania. Suchy basen stymuluje koordynację przestrzenną, rozwój ruchowy i sensoryczny, w którym można „pływać”, „ nurkować”.
 
  • Skrzynka sensoryczna - zestaw pomocy stymulujących dotyk, słuch, wzrok i węch dostarcza dużo dobrej zabawy zachęcając równocześnie do samodzielnych działań i zdobywania doświadczeń.
 
  • Wibrujący wąż - służący do masażu wszystkich partii ciała. Pobudza zmysł dotyku i słuchu. Bardzo dobrze wpływa na relaksację.
 
  • Walizka muzyczna - zawiera ciekawe instrumenty, które pozwalają na korekcję zaburzonych funkcji, stymulują rozwój dziecka w warunkach ograniczonego dostępu do bodźców, a także usuwają napięcia psychofizyczne i dostarczają korzystnych doświadczeń społecznych.
 
  • Kształtki rehabilitacyjne, materace i pufki - służące do ćwiczeń rozwijających motorykę dużą, ale także do zabawy i relaksacji.
 

Ponadto specjaliści w pracy z dziećmi wykorzystują elementy następujących metod:

 
  • Integracji Sensorycznej J. Ayres
  • Kinezjologii Edukacyjnej Paula Dennisona
  • Metodę Felicji Affolter
  • Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz
  • Metodę Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
  • arteterapii
  • aromaterapii
  • muzykoterapii
  • relaksacji
  • bajkoterapii


Logopeda

Zajęcia logopedyczne odbywają się w odpowiednio dostosowanej sali wyposażonej w niezbędne pomoce do prowadzenia terapii:
 
  • książki
  • układanki
  • gry
  • loteryjki
  • zabawki
  • logo-klocki
  • płyty CD
  • oraz specjalistyczne sprzęty (lustro)
  • i programy multimedialne.

W pracy terapeutycznej logopeda wykorzystuje założenia Metody Krakowskiej obejmującej:
 
  • terapię słuchową wg programu E. Wianeckiej „Słucham i uczę się mówić”
 
  • symultaniczno - sekwencyjną naukę czytania podążającą za kolejnymi etapami rozwoju mowy dziecka – od samogłosek i prostych sylab do trudniejszych tekstów, których czytanie zwiększa stopień rozumienia mowy.

Ponadto w zależności od indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka stosowane są również takie metody jak:
 
  • Manualne torowanie głosek;
  • Stymulacja pracy lewej pólkuli mózgu;
  • Programowanie języka dla dzieci z różnymi zaburzeniami komunikacji językowej.


Rehabilitacja

Praca rehabilitanta opiera się na terapii zgodnie z zasadami reedukacji nerwowo-mięśniowej polegająca na kształtowaniu prawidłowych wzorców zachowań oraz eliminację niekorzystnych zachowań motorycznych. Zajęcia rehabilitacyjne odbywają się sali wyposażonej w sprzęt sportowy, jak również w sprzęt do różnych terapii dostosowany do indywidualnych potrzeb dziecka:
 
  • rowek stacjonarny
  • bieżnia
  • ławeczka
  • drabinki
  • piłki
  • kształtki rehabilitacyjne
  • materace
  • woreczki
  • sznury
  • wysepki

Praca rehabilitanta opiera się na następujących metodach:
 
  • PNF (proprioceptywne torowanie nerwowo-mięśniowe). Podstawowym założeniem metody PNF jest torowanie właściwego (optymalnego) pobudzenia nerwowo-mięśniowego, wykorzystując do niego reguły neurofizjologiczne i wynikające z nich możliwości oraz sposoby dodatkowej, kontrolowanej stymulacji układu czuciowo-ruchowego – głównie poprzez bodźcowanie i przewodzenie proprioceptywne. Terapie PNF to przede wszystkim techniki stosowane przez terapeutę podczas pracy z pacjentem służące torowaniu (ułatwianiu) wykonywania zaburzonych ruchów, nauka i trening wzorców ruchowych kończyn i tułowia wykorzystywanych podczas codziennych aktywności, nauka i korekta błędów w technice chodu, praca w pozycjach niskich i pośrednich na materacu oraz częsta zmiana pozycji wykonywanych ćwiczeń. Usprawnianie podczas pojedynczej sesji odbywa się według pewnego, sprawdzonego schematu, tzn. należy zacząć od stosunkowo łatwych dla pacjenta i dopiero zwiększając trudność wykonywanych ćwiczeń osiągać główny cel- tj. najtrudniejsze dla pacjenta w danym dniu ćwiczenie. Na bieżąco weryfikuje się cel terapii z uwzględnieniem potrzeb i oczekiwań pacjenta.
 
  • Thera band – podstawa. System ćwiczeń z użyciem przyrządów Thera-Band, które wpływają na:
 
- polepszenie sprawności ogólnej
- poprawę koncentracji
- polepszenie reakcji równoważnych
- poprawę koordynacji
- orientacje ruchowo-przestrzenną
- stabilizację poszczególnych stawów
- odciążenie i stabilizację kręgosłupa.
 
  • Thera-Band – sensomotoryka. Ćwiczenia szczególnie zwracające uwagę na kontrolę ruchu. Celem ćwiczeń jest:
 
- polepszenie czucia głębokiego
- reflektoryczna aktywność mięśniowa – ruchy pasywne i aktywne
- odczucia ruchu w przestrzeni
- przywrócenie funkcji i stabilizacji stawowej.


Psycholog

Praca psychologa w naszej placówce opiera się na diagnozie, wspomaganiu potrzeb rozwojowych dzieci, a także na wspieraniu rodziców oraz nauczycieli. Oparta jest o:
 
  • metody behawioralne
  • trening koncentracji
  • zabawy ukierunkowane
  • ćwiczenia relaksacyjne


Plac zabaw - duży, bezpieczny, zielony i doskonale wyposażony

Niewątpliwie dużym atutem naszego przedszkola jest imponująco wyposażony plac zabaw, na którym dzieci mogą korzystać m.in. z urządzeń takich jak:
 
  • huśtawki
  • bujaki
  • karuzele
  • dobrze wyposażonych piaskownice
  • ławeczki
  • stoliczki
  • zjeżdżalnie
  • samochody
  • rowerki biegowe i trójkołowe
  • drabinki
  • tunele
  • domki

Dzięki nim dzieci w naturalny sposób zaspokajają potrzebę ruchu i kontaktów rówieśniczych, które wspierają proces terapeutyczny.